Jazda na rowerze to ciekawy sposób na połączenie przyjemności i względów praktycznych, a w związku z tym dla nikogo nie jest zaskoczeniem, że rowerzyści nie zawsze są osobami wyjątkowo szczupłymi. Niekiedy ich waga przekracza 100, a nawet 120 kilogramów i wcale nie muszą być to osoby otyłe, ich waga może bowiem wynikać zarówno ze wzrostu, jak i ze specyfiki budowy ciała. Jak zatem dobrać taki rower, który poradzi sobie z tego rodzaju obciążeniem?
W pierwszej kolejności powinniśmy zastanowić się nad tym, jaki rodzaj roweru można będzie uznać za najbardziej odpowiedni. Te, które są mocno odchudzone należy przy tym odrzucić w pierwszej kolejności, delikatne koło może bowiem dość szybko odmówić posłuszeństwa. Rowery te nie są wskazane także dlatego, że drogi w naszym kraju ciągle są dalekie od ideału – wyboiste i dość nierówne, a to stanowi dodatkowe obciążenie. Jeśli zatem mielibyśmy wskazać ten typ roweru, który wydaje się nam najbardziej odpowiedni, z pewnością byłyby to rowery górskie, choć producenci jednośladów wydają się dostrzegać potencjał w spełnianiu oczekiwań tych mniej typowych klientów i coraz większy wybór pojawia się także w odniesieniu do rowerów miejskich i turystycznych.
Ocena, czy dany rower spełni nasze oczekiwania, wydaje się dość skomplikowana, w pierwszej kolejności powinniśmy więc zadać sobie pytanie o to, jak prezentują się koła. To właśnie na nich będzie się opierać masa rowerzysty, one też są zazwyczaj narażone na największe przeciążenia. Jeśli więc zastanawiamy się nad zakupem tak zwanego roweru z supermarketu, którego znakiem rozpoznawczym jest przede wszystkim bardzo niska cena, im szybciej odrzucimy takie rozwiązanie, tym lepiej dla nas. Rowery tego typu składają się z niskiej jakości komponentów, szybko się psują i często stanowią zagrożenie dla swojego pasażera. Koła powinny być więc wielokomorowe, właśnie taka ich budowa przyczynia się bowiem do tego, że ich zniosą większe niż zwykle obciążenia. Nie można też ignorować znaczenia, jakie ma budowa szprych. Najlepiej sprawdzają się te, które są wykonane ze stali i kute na zimno.
Duże znaczenie ma też napęd, to bowiem korba, suport i pedały są tymi elementami, na które rowerzysta przenosi ciężar swojego ciała. Tu warto wydać większe pieniądze, jedynie solidny, markowy osprzęt jest bowiem gwarancją wysokiej jakości sprzętu. Korby połączone z suportami nie są już tak skuteczne, mamy jednak do czynienia z rozwiązaniem tańszym i często dość niezawodnym, warto więc zastanowić się również nad skorzystaniem z niego. O solidnym materiale warto pamiętać także wówczas, gdy analizuje się przydatność pedałów.